oude zijderoute

24 juli 2018 - Tosor, Kirgizië

Zwemmen in Issyk koelmeeralweer koeien

Nog een

21 juli 2018. Vandaag een rustdag aan het meer. Het is het 2de grootste bergmeer ter wereld en het grootste meer van Kirgizie, 182 km lang en 70 km breed. Het is omgeven door de Tianshan bergketens, grenzend en doorlopend in China. Het meer is enigzins verzilt met een zoutgehalte van 2 %. Jan gaat nog zwemmen en we wandelen een eindje. Veel is er niet te beleven. Wij blijven hier staan, vele anderen gaan naar een veemarkt in Karakol op zondagmorgen. Deze begint al om 5 uur in de morgen en is om 10 uur afgelopen. Leen en Leny en Margien en Jan gaan er niet heen.

22 juli 2018. We hebben tot vrijdag de tijd voor ons zelf en we gaan proberen om naar de hot springs te rijden. Er is ook nog een yurtkamp, maar naar een eindje op weg te zijn wordt de weg toch wel heel smal. Er komen een paar Japanners aanlopen en die zeggen dat het niet kan. Wel willen ze nog graag met ons en de camper op de foto. Draaien. Andere weg. Weer wordt het smal en slecht. Weer draaien. We zien nog wel een heel mooi houten kerkje. Dan maar naar de rode rotsen. Weer komen we op een piste en net na een dorpje kunnen we niet verder. Er is een slagboom en daar passen we niet onder door. We lunchen op ons gemak met de koeien en paarden om ons heen. Een jongetje op een ezel enz. Het is hier nog zeer primitief. We zien ze zelf blokken maken van stro en leem om hun huis te bouwen. Ook worden er stenen gebakken in de open lucht. Uiteindelijk hebben we een overnachtingsplek gevonden op een terrein van een pension. Hier hebben we water en stroom en we staan aan het strand van het grote meer.We zijn met Leen en Leny.

Houten kerkje TeploklyuchenkaNog een

op weg naar Ak Suu maar niet gelukt.Kunnen we niet onderdoor

ontmoetingonderweg

23 juli 2018. Omdat hier genoeg water is, gaan we de was maar eens doen. Eindelijk eens weer een schoon bed. Leen en Leny hebben een wasmachine en een droogslinger bij zich. Het droogt heel snel. Er zijn hier nogal wat badgasten, maar erg toeschietelijk zijn ze niet. De vrouwen kijken je ook niet aan. Nou ja, we staan hier prima. Tegen de avond wordt het boven in de bergen wat donker en later begint het te waaien en te regenen. Alles op tijd binnen.

bij een pensionZonsondergang

Maandag wasdag

24 juli 2018. Het is een stuk frisser en de wind waait over het meer. We laten de schoonwatertank maar eens leeglopen om deze goed schoon te maken. Er zit een behoorlijke laag zand onderin. Dan opnieuw vullen. We hebben een rustige dag en boeken nog een nachtje bij.

1. Jenny Kleinlugtenbelt een Dick van de Vegte:
    26 juli 2018
    Wat een prachtige reis maken . Wie is Lenie? Kennen wij die ook? . Of een kennis van de reis. Kunnen jullie overal rustig staan. Jullie ontbijten met de koeien en paarden spreken jullie ook met de boeren boeren wn zijn dat daar grote boeren? Prachtig verhaal groetjes Dick en Jenny