Oude Zijderoute

17 augustus 2018 - Khiva, Oezbekistan

13 aug. 2018 We staan 2 dagen in Buhkara. Het is ook hier weer erg warm. We doen niet erg veel, maar tegen de avond gaan Leny en ik uit eten in een heel leuk restaurantje. Leen en Jan hebben geen trek. Leny is jarig, maar gebak kunnen we er niet op eten. Dan maar een biscuitje. Het is een gewild restaurant bij toeristen, want het zit stampvol. Morgen een nieuwe dag.

op de bazaar in Bukharasouvenier kopen

14 aug.2018. We gaan al vroeg op pad. We willen naar de markt. Het is ongeveer 2.5 km lopen. Onderweg zien we weer mooie gebouwen en een fort. Op de markt is het een drukte van belang. Mensen spreken je aan. Met een oudere vrouw krijg ik een gesprekje. Ik begrijp dat haar kinderen in Pakistan werken. Ze knijpt me in de wangen, en knuffelt me. De markt is netjes en er veel te koop. Het is een leuke stad en er is veel gerestaureerd. Leny koopt nog wat souveniers en we eten weer bij het leuke restaurantje. Nog steeds erg warm.

15 aug.2018. Vandaag een lange reisdag. 100 km horror weg. Als de camper het volhoudt mogen we blij zijn. Veel mensen op het land aan het werk en de ezels met karretjes staan geduldig te wachten. We gaan de woestijn in en rijden op een prachtige weg met dank aan de chinezen. Er is een groot gasstation, vandaar de deze weg. Veel gasleidingen . De zandvlakte met hier en daar graspolletjes en kuddes geiten. Eerst was het zand geel, maar langzamerhand kleurt het rood. Lage rode duinen. Je ziet geen vogels of andere dieren meer, ja een dode koe, maar die zal wel van een auto gegooid zijn. 100 km. voor het eindpunt is alles weer groen. We tanken nog diesel en hopen maar dat het goede diesel is. De weg is ook weer slecht. We overnachten aan de rand van de woestijn bij een yurt camp en de restanten van een oud fort. Het is zand happen, maar in de avond kunnen we achter de camper uit de wind zitten. Genieten van de sterrenhemel en we zien de melkweg heel duidelijk en meteorieten. Jammer om naar bed te gaan en het is nog steeds heet.

een oude gammele pomp met dieselNog een

Kyzylkum woestijnovernachting Kyzylkum woestijn

kamelen en drommedarissennog meer

nog een paarnog even diesel overhevelen

16 aug.2018. We gaan vandaag naar Khiva. Het is niet zo heel ver, dus eerst nog even wat diesel bij Leen in de tank. We hebben voorraad, maar nu krijgen we weer te horen, dat we geen diesel mee mogen nemen in Turkmenistan. Daar zit je dan met je voorraad. Maar de weg is nog steeds ellendig. In Khiva staan we op de parkeerplaats van Hotel Asia aan de voet van de muur van de oude stad. Deze stad staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Tegen de avond zoeken we een restaurantje op. Er is zelfs tradionele muziek en dans. Gezellig.

zomaar een poortregenboog in de wolken

17 aug. 2018 Nu gaan we de stad bij daglicht bekijken. Het is wel erg mooi. Zijn leuke souvenierswinkeltjes en de mensen zijn niet opdringerig. We kopen een tweedaagse kaart om musea en andere gebouwen te bekijken. Het is nu middag en te warm om verder te gaan, dus eerst een soepje en vanavond zien we verder.

KhivaNog een

Khivatraditionele poppetjes

Meloenenfestivalplein

kinderen aan het oefenen

1. Adenjet:
    17 augustus 2018
    Lieve mensen, eigenlijk kunnen we ons niet voorstellen wat jullie allemaal zien en meemaken, want we ruiken en voelen niet hoe het daar is.Margien, fijn dat je weer bent opgeknapt en weer wat eet, nu Jan nog.