oude zijderoute

5 juli 2018 - Saratov, Rusland

3 juli 2018 Terug op de camping stond het hutje mutje vol. Fransen. Nog even een opmerking. In het openbaar vervoer staat de jongere voor een oudere op, dus hadden we steeds een plekje om te zitten, ondanks dat het bomvol was. Vandaag naar Via Dybrovitsy naar Rayazan. Weer een heel eind door het drukke Moskou. De M5 op. We komen door kleine dorpjes en er zitten veel oude mensen aan de weg hun groente en fruit te verkopen. Kleine huisjes, moderne en heel oude. We tanken en de mensen zijn hier heel belangstellend waar we naar toe gaan.. Makkelijk als je de kaart met de route op de camper hebt. De borden zijn voor ons niet te lezen, maar gelukkig hebben we de navigatie en ook een kaart. In Rayazan overnachten we op een grote parkeerplaats bij een supermarkt. De auto's rijden om de campers en bekijken de kaart met route. Aanspreken durven ze niet zo goed. De taal. We staan ook vlak bij een meer, en hier zijn de Russen aan het barbequen en drinken. En er wordt stevig gedronken. Een nette oude dame staat niet zo stevig meer.

4 juli 2018. Vandaag een pittige rijdag. Het is niet zo heel bijzonder. Bij de bushokjes is het een vuilnisbelt. Er staan ook veel herdenkingskruisen langs de weg. Het is niet gek dat hier zoveel doden vallen door het verkeer. Ze rijden zo roekeloos. Je kunt niet eens zien of er wat aankomt en toch halen ze in. Wij moeten ook nogal eens naar rechts uitwijken. Bij de kleine dorpjes ook stalletjes met bont en gebreide sokken. Op een gegeven moment langs de straat alleen maar kleine huisjes met een houtvuurtje, en daar kun je eten kopen. Er wordt veel gebruik van gemaakt door de vrachtwagenchauffeurs. Er zijn nogal wat foto's en filmpjes van de camper gemaakt.We krijgen een heel slechte weg. We rijden er meer naast dan op. Gelukkig gaat het goed. We parkeren bij het Lermontov museum om daar te overnachten. Het is hier heerlijk landelijk en rustig. Maar ja, tegen acht uur komt er een politieagent en die zegt dat we hier niet mogen overnachten. Na wat soebatten en gebeld te hebben met zijn chef, mogen we toch blijven, maar morgen om acht uur moeten we weg zijn. Er hadden al wat mensen een biertje gedronken en je mag echt niet met alcohol op rijden. Dat speelde ook mee. Ineke en Harbert hebben vandaag een bekeuring gehad. Over een dubbele streep gereden. Omgerekend 7 euro betaald. We gaan samen met een Russin voor de camper op de foto. Dat wilde ze graag.

5 juli 2018. Naar Saratov aan de Wolga. De weg is goed. Wat een vlaktes met graan en zonnebloemen, helaas bloeien ze nog niet. Om 10 uur is het al 26 gr. Er is veel politiecontrole. Op een gegeven moment stapt er politie op de weg en geeft een teken dat we moeten stoppen, maar dan zouden we volop in de remmen moeten en dat deden we niet. Maar Wim en Paula reden achter ons en die konden wel stoppen. Roep je vrienden terug enz  enz. Wim zei, dat hij het niet begreep en ons niet kende. Tjonge. In Saratov parkeren we bij het Victory Park. Vanuit hier heb je een schitterend uitzicht over de stad en de Wolga

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annelies en Adrie:
    5 juli 2018
    Het is daar allemaal heel bijzonder. Het is wel een verschil met ons landje.
    Het is een hele ervaring.We wensen jullie veel reis plezier.
    Groetjes Annelies en Adrie
  2. Els:
    5 juli 2018
    Wat een belevenissen allemaal , we krijgen het goed in beeld gebracht dankzij foto's en leuke verhalen.
    En ach ach , arme camper met al die slechte wegen ...... Rij en doe voorzichtig met die kamikaze piloten !