oude zijderoute

2 september 2018 - Yazd, Iran

28 aug.2018. Vandaag in Teheran.

We staan in het park bij de graftombe van Khomeini. Het pracht en praal is nog niet af, maar het wordt weer pracht en praal. We mogen er wel in. Dames en heren door aparte ingangen en later komen we weer bij elkaar. Groot kleed om. We mogen wel foto's nemen. Het is weer hektisch. De mensen in een tentje naast ons brengen ons nog een lekkere schaal eten. In de middag is het rustig, maar in de avond wordt het weer druk. Overal worden de tenten weer opgebouwd en tegen tien uur ziet het grijs van de rook. Ze gaan tot een uur of een door. Nog steeds komen er mensen bij. Het is zeer onrustig en heel warm.

graf van KhomeiniNog een

29 aug.2018. Als we opstaan is het hele plein vol. Ze hebben tentjes of slapen op een kleedje naast de auto. We gaan vandaag met de metro naar het Sa ád Abad park. In dit park staat het groene en witte paleis van de sjah. Zomerverblijven. Het groene paleis is aan de buitenkant prachtig van groen marmer. De binnenkant is vooral met spiegelmozaiek. Pracht en praal. Het witte paleis is aan de buitenkant niet zo spectaculair, maar binnen is het eenvoudiger, maar wel lux. Daarna nog over de bazaar geslenterd en weer met de metro terug. We misten de halte om uit te stappen, maar we zijn tot de laatste halte meegereden en daarna weer terug naar waar we zijn moeten. Het plein is nog steeds rustig. Maar dit verandert in de avond al gauw. Weer hetzelfde ritueel.

zo gaat datgroene paleis

groene paleisNog een

witte paleisbinnen

30 aug.2018. Vandaag naar Qom. Dit is de tweede heilige stad voor sjiitische moslims. In 816 stierf Fatima, de zus van de achtste Imam Reza, in deze stad op doorreis naar haar broer in Mashad. Wij overnachten weer bij een park. Weer hetzelfde ritueel. We gaan niet naar de schrijn van Fatima. We hebben een heerlijk plekje in de schaduw en proberen wat uit te rusten na die hektische dagen in Teheran.

onderwegVanaf dakterras

bij avondgezellig winkelstraatje

1 sept.2018. Een lange rit naar Yazd. We gaan vroeg weg, want we moeten ook nog diesel scoren. Het is best moeilijk om diesel te tanken. Het is er wel, maar je moet een kaart hebben en dan ben je afhankelijk van een goedwillende vrachtwagenchauffeur of de pomp moet zelf een kaart hebben. Diesel is hier erg goedkoop. Omgerekend heb je voor een paar euro de tank vol. Yazd ligt in de woestijn. De bergen in de verte kun je nauwelijks zien door het stof wat in de lucht zit. Yazd is een van de oudste steden van Iran en een centrum van het Zoroastrisme. Het staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. We gaan een hapje eten in een leuk restaurant met dakterras. Er is hier zelfs een winkelstraatje en het is netjes. We hebben een prachtig uitzicht over de stad en een heerlijk windje.

in de stadNog een

02sept.2018 Vandaag maar eens op onderzoek. Alles is van leem met stro, nauwe straatjes. Leuke winkeltjes. Zijdeproduktie is hier volop, dus veel kleden, tasjes enz. We krijgen nog een vers gebakken brood van een vrouw die deze net van de bakkerij gehaald had. Het is lekker knapperig en we eten deze al lopend op. We zitten een poosje langs de weg en kijken wat er allemaal voorbij komt. Ze rijden hier veel op brommers en zitten er soms met het hele gezin op. We zien er twee met een gigantische spiegel op de brommer. Veel getoeter en gezwaai welkom in Iran. Tegen twee uur gaan we bij de camper in de schaduw zitten.

brood eten

groetjes van ons