oude zijderoute

16 juli 2018 - Türkistan, Kazachstan

Nog enkele foto's

ontbijtgenieten

ergens op de steppeZonsondergang

10 juli 2018. Vandaag richting Aral. Alweer die fietsers op de weg. Vandaag eindelijk een geplaveide weg. Gelukkig, want we moeten weer heel wat kilometers afleggen. We zien weer het eindeloze landschap. Koeienhoeders op hun paard met hun kudde. Veel moslim begraafplaatsen langs de weg. . Opletten, want de paarden steken soms plotseling de weg over. Het landschap is zo eentonig, dat we maar wat gaan zingen om niet te versuffen. Plaatselijke tijd 10.30 u. en het is 36 graden. Veel kleine knaagdiertjes op en langs de weg. Ook weer veel roofvogels. Tijdens een koffiestop heeft Jan nog iemand geholpen met de Lada te repareren. Na 250 km, de eerste kudde kamelen bij een waterplas. Bij Aral zitten we echt in de woestijn . Zand en opgedroogde meertjes en veel, heel veel kamelen.We overnachten op een doodlopende weg bij het Kamyslybas meer. Het is 42 graden.

Lake KamyslybasNog een

11 juli 2018. Na een snikhete nacht op weg naar Korkut Ata. Na 40 km. stoppen we op een TIR parkeerplaats en hier kunnen we ons douchen en de watertank vullen. Nog even een handwas. Dit droogt wel in de camper. Het water is schaars, dus elke kans benutten om de tank te vullen. De diesel ook. We rijden op ons gemak, want in de auto is het heerlijk koel. We hebben 4 uur tijdsverschil en het is 40 graden. We overnachten op de parkeerplaats bij het Korkut Ata monument. Er staat een harde wind.

Korkut Ata monument

12 juli 2018. Na een woest en droog gebied, rijden we nu door een redelijk groen landschap. Er is hier meer water. Ezels beladen met takken. Koeien die plotseling oversteken. Veel kuddes paarden. De fietser weer gezien. We moeten nu veel, veel drinken. Op een gegeven moment worden door de tegemoet komende auto's geseind met de lichten. Politiecontrole. We mogen maar 70 km rijden. Leen en Leny hebben een bon. Bij Oyzylorda, een grotere plaats, komen we op een mooie vierbaans weg. We eten bij een onoogelijk restaurantje, maar de soep was heerlijk. De vrouwen hebben allemaal gouden tanden. Dan wordt het landschap weer vlak en woest. We overnachten in Turkistan. Op een parkeerplaats bij het Mausoleum van Khoja Ahmed Yasawi. Een indrukwekkend gebeuren. Op een gegeven moment komen er 2 limoos aanrijden. Een mooi bruidje en familie stappen uit. En ze willen met ons op de foto. Nou ja, wij in ons vakantie kloffie en zij met prachtige kleren aan.

Mausoleum Khoja Ahmed YasawiMausoleum Khoja Ahmed Yasawi

Leen en Jan

1. AAnnelies en Adrie:
    16 juli 2018
    Dit is pas avontuur! Hier ga je voor! Blijf genieten!
    Gr adrie en annelies.